Det laver vi...

Det laver vi...

Den 7. marts 2019 var vi inviteret til at holde et arrangement ved Edgemo i Århus, og dagen bød på en række indlæg med fokus på forskellige områder i Office 365.

Kenneth Knude Jensen fra Edgemo præsenterede virksomheden, der tilbyder både produkter og konsulentydelser inden for infrastruktur, intern kommunikation og servermiljøer. Edgemo er netop flyttet i nyt domicil i Hinnerup v. Aarhus, men har også kontor i Albertslund.

Efter vores formands traditionelle 'state of the union'-tale med velkomst til de 18 nye medlemmer, der er kommet til foreningen siden sidste møde, og en kort status over foreningen indledte vi dagens reelle program med et spændende indlæg om, hvordan man i Grundfos har implementeret Forms og Flows til både små og større opgaver i koncernen. For eksempel er det en form-formular, der giver adgang til at bestille vin og blomster, medicintasker mv. Den er så koblet med et flow, der sikrer at bestillingen godkendes af rette leder inden der sendes en mail til blomster- eller vinhandler for endelig bestilling.

Det er godt nok smart!

Erfaringsudveksling

Inden frokost var det nødvendigt med lidt engagement fra deltagerne, der blev delt op i grupper på 3-4, som så sklle lave en slags Mads og Monopolet, hvor man kunne få vendt sit mest aktuelle dilemma omkring teknisk implementering og adoption.

Det er uvist om nogen rent faktisk fik løst deres udfordring, men der var flere dillemmaer, der gik igen, og et af de bedre er spørgsmålet om, hvordan man i Office 365 sikrer sig at ens slutbrugere selv tager ansvar for implementeringen af Office 365.

En af grupperne filosoferede således længe over, hvorfor man som bruger kan finde ud af alt muligt i sin fritid, mens man på arbejdspladsen forventer at få alle løsninger serveret. Svaret er ikke entydigt, men de kom faktisk frem til, at det muligvis er fordi man i for mange år, har betragtet it-afdelingen som 'problemsolvere' frem for en del af forretningsudviklingen, og derved er medarbejderne blevet vænnet til, at når it kommer med noget nyt, så er det rettet mod et specifikt problem.

Vi skal derfor blive meget bedre til at vænne vores slutbrugere til at tage ansvar for deres egen løsning og måde at arbejde i det moderne workspace.

Skype for Business til Teams?

Jakob Kvistgaard fra Edgemo gav en dybdegående og ind imellem meget teknisk gennemgang af, hvad det betyder at Microsoft nu gerne vil konvertere alle skype-brugere til Teams, og hvordan processen med at migrere brugerne fra Skype over til Teams kan foregå - og ikke mindst hvilke problemer, der skal tages hånd om i processen.

Office 365 Licenser

Hvor svært kan det være? - kunne man umiddelbart tænke - og her er svaret: MEGET svært.

Katrine Weiss og Trine Morsing fra Atea lavede en grundig gennemgang af de mange forskellige licenser til Office 365 og hvilke muligheder de forskellige licenstyper giver.

Det var tydeligt i salen, at netop valg af licenstype er noget, der ligger vores medlemmer meget på sinde, og faktisk også giver anledning til temmelig mange frustrationer fordi det kan være svært at overskue hvilken licens, der giver de bedste muligheder for den enkelte virksomhed.

Den licens, der er den rigtige for én virksomhed, kan være helt forkert til en anden.

Ekstern back-up

Vi havde i programmet spurgt om det nu også er nødvendigt med ekstern back-up, når man kører Office 365, og efter at Ebou Touray fra Microsoft, havde gennemgået de mange muligheder for at opsætte retention policies, sikre automatiseret oprydning og anvende labels i katalogiseringen af filer i Office 365, må svaret vist være et nej - eller er det?

Det er nemlig ikke så let at svare på, for der kan være mange grunde til, at en ekstern back-up er en god ide for nogle virksomheder.

Og så kom der også andre synspunkter på spørgsmålet - nemlig om man som virksomhed skal stole så meget på Microsoft, at de er de eneste, der har back up af ens data? Det er måske også en overvejelse værd:-)

Opfordring til input

Som opsamling på dagen, gav bestyrelsen en hurtig opfordring til at man som medlem meget gerne må komme med idéer til temaer og emner, som Office 365 Brugergruppen kan tage på dagsordenen - en opfordring som faktisk allerede dagen efter blev fulgt i vores yammer-netværk (der kun er for medlemmer).